Deprem, heyelan, sel, çığ gibi afetler yüzünden taşınmazların umumî hayata etkili olacak derecede zarar gördüğü yerlerde gerekli tedbirlerin alınması ve zarara uğrayanlara yardım edilmesi ile ilgili hususlar, 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun ile düzenlendiğini ifade etmiştik. Bu kanun m. 18 ile afet durumlarında öncelikli bir kadastro çalışması yapılması öngörülmüştür. Anılan maddeye göre, afet sebebiyle Çevre ve Şehircilik Bakanlığınca lüzum görülecek yerlerde Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü tarafından 3402 sayılı Kanun hükümlerine göre kadastro çalışmaları öncelikle yapılır . 7269 sayılı Kanun, afet gibi olağan yaşamı derinden etkileyen ve büyük zararlara yol açan olaylarda taşınmazların sınırlarının ve hak sahiplerinin belirlenmesine özel bir önem vermiş, bu sebeple genel kadastrodan farklı çeşitli tedbirler öngörmüştür.
Afet kadastrosu çalışmalarında kadastro ekibinde görev yapacak bilirkişiler, genel hükümlerden farklı olarak, belediyece ve köy ihtiyar heyetince belirlenir. Bilirkişilerin sayısı da iki olarak düzenlenmekle azaltılmıştır. Yine anılan maddeye göre kadastro komisyonu da kurulmayacaktır. Ayrıca, 7269 sayılı Kanun m. 18/2 hükmü uyarınca afet kadastrosundan kaynaklanan uyuşmazlıklar kadastro mahkemesi yerine genel mahkemelerde (gayrimenkulün bulunduğu yer asliye hukuk mahkemesi) görüleceği hüküm altına alınmıştır. Afet kadastrosunun genel kadastro çalışmalarından en önemli farklılığı ise, askı ilânı dâhil genel kadastroda öngörülen ilanların yapılmamasıdır. Böylece afetin yaşandığı yerde kadastro çalışmalarının ivedi olarak bitirilmesi amaçlanmıştır. Ancak böylesine olağanüstü bir durumda dahi Devlet, kişilerin mülkiyet haklarının korunması için gerekli önlemleri almakla yükümlüdür. Nitekim afet kadastrosu çalışmaları da aslında afetten zarar gören taşınmazların hak sahiplerinin belirlenerek mülkiyet haklarının korunması için yapılmaktadır. Ancak afet kadastrosu çalışması sonuçlarının kişilere tebliğ edilmeyip, askı ilânına dahi alınmaması kişilerin mülkiyet haklarının ihlâline yol açacak niteliktedir. Hak arama durumunda olan kişi ya da kişiler yönünden yapılan kadastro tespit işlemini öğrenme kuşkusuz büyük önem taşır. Öğrenme ise, kanunlarda ilanen tebliğ ve bizzat tebliğ şeklinde düzenlenmiştir. Dolayısıyla bu düzenleme, mülkiyet hakkının korunması için yapılması öngörülen afet kadastrosunun amacına da hizmet etmediği açıktır. Afet kadastrosunda mülkiyetin tespiti esasları bakımından 3402 sayılı Kanun hükümleri uygulanmaktadır. Diğer taraftan, afet kadastrosunda yapılan maddî kadastro hatalarının, Kadastro Kanunu’nun m. 41 kapsamında idarî yoldan düzeltilebilmesine engel bir durum bulunmamaktadır.